Få det bedre indeni

Velkommen til Ro på Tankerne - metakognitiv stresscoaching for voksne, børn og unge.

Kører dine tanker i ring? Tanker som: hvordan skal  det gå? Er jeg mon god nok? Hvad nu hvis?...tanker. Bekymrer og grubler du i mange timer hver dag?

Få effektiv hjælp fra første session, uanset om du kæmper med stress, angst, depression eller andre former for overtænkning.

Der er både mulighed for online og fysiske samtaler.

Jeg er her for at støtte dig og give dig de redskaber du har brug for, for at få ro på tankerne.

Min fremgangsmåde

Min fremgangsmåde som metakognitiv stresscoach hos "Ro på tankerne" er baseret på en helhedsorienteret tilgang til børn, unge og voksne med stress, angst og depression.

Jeg skaber et trygt og tillidsfuldt rum, hvor vi sammen kan udforske og forstå de underliggende årsager til dine udfordringer. Jeg arbejder primært med den metakognitive terapeutiske metode og værktøj, der kan hjælpe dig med at finde indre ro, håndtere dine følelser og skabe positive forandringer i dit liv.

Se mere under punktet. stress, angst, depression.

Lidt om mig:

Maibritt Rosendahl

-Certificeret børn og ungecoach

-Certificeret metakognitiv stresscoach

-Jeg er en certificeret børne- og ungecoach samt metakognitiv stresscoach.


-Jeg er uddannet socialpædagog og har i over 20 år arbejdet med børn og voksne, både indenfor normal og specialområdet, og indenfor dag og døgninstitutioner.


-Jeg brænder for at hjælpe og give redskaber til dig der lider af stress, angst og depression. Udover min professionelle baggrund er jeg også frivillig rådgiver hos Børns Vilkår.


-Mit mål er, at hjælpe dig med at finde ro i dine tanker og leve et liv med mindre stress, angst og depression.


-Hos Ro på Tankerne er du i sikre hænder.
Her kan du få hjælp til at tackle din stress, angst og depression, både som barn og voksen.


-Jeg kombinerer min ekspertise som børn- og ungecoach med min metakognitive stresscoaching for at skabe de bedste resultater for dig.


-Så hvis du har brug for hjælp til at finde ro i dine tanker og komme videre fra stress, angst eller depression, er Ro på Tankerne det rette sted for dig.


- Jeg ser frem til at hjælpe dig videre i dit liv.

Stress, angst, depression og behandlinger og børn og unge

Har du stress?


Har du nogen af følgende symptomer:


Hukommelsesbesvær, nedsat tålmodighed, Søvnproblemer,  bliver nogle gange bange eller angstfuld, træt, melder fra til sociale arrangementer, føler dig depressiv


Bruger du: Sukker, nikotin, alkohol, stoffer, sovepiller, ser mange serier, kigger på din telefon og meget andet for at kunne fungere og få ro fra tankerne.


Har du: hjertebanken,svedeture, hovedpine, svimmelhed,appetitløshed,rysten på hænderne,diarre,nedsat sexlyst.


Læs mere om stress: klik på knap


Har du angst:


I følge Sundhed. dk bliver hver tiende dansker ramt af angst mindst én gang i livet og angst er en af de symptomer, som flest danskere går til lægen med.


Angst kommer i forskellige former: panikangst, generaliseret angst, sygdomsangst, fobier,OCD, PTSD


Kan man lære ikke at være bange for angsten?


Kan man opleve, at angsten slipper sit tag i en?


Læs mere om angst: klik på knap


Har du en depression?


Føler du: At du ikke slår til, at du har svært ved at overskue din hverdag, ligegyldighed, tomhed, værdiløshed (selvmordstanker), katastofetanker ifht evne til at klare fremtiden, skyldfølelser.


Skanner du dig selv, for at mærke efter hvordan du har det?


Siger du nej til sociale arrangementer?


Kredser dine tanker om: Hvad nu hvis.../hvorfor?...


Er det muligt at opleve, at depression slipper sit tag i dig?


Læs mere om Depression: klik på knap


Børn og unge i terapi


Rigtig mange børn har det svært i dag.


Undersøgelse fra børns vilkår viser, at hver 4 barn mellem 10 og 24 år oplever stress mindst en gang om ugen.


Angst er den mest almindelige psykiske lidelse i barndommen. Svær angst rammer 5-10 % af alle børn og unge. I følge sundhedsstyrelsen har op mod 50.000 børn og unge behandlingskrævende angst. Forekomsten er dobbelt så høj hos piger, som hos drenge.


Et rimmeligt skøn er, at 1-2% af børnene og 4-8% af de unge bliver ramt af depression.


læs mere om behandling til børn og unge: klik på knap



Metakognitiv teori og metode:


Findes der en terapiform der hjælper mod:

Stress

Angst

Depression


Hvad hvis jeg kunne slippe for alle mine timer med grublerier og bekymringer.?


Hvad hvis jeg kan slippe for min stress og få værktøjet til ikke at ende der igen.?


Kan jeg lære ikke at være bange for min angst?


Findes der virkeligt en terapiform, der kan give mig redskaber, så jeg kan slippe min depression og begynde at tro på mig selv og min fremtid?


Læs mere om metakognitiv teori og metode: klik på knap







Priser og sessioner


Stresssesioner har en varighed af 45 min                                      800 kr

Børn og unge coaching har en varighed af 45 min                      850 kr

Forældresamtalen inden første session og halvvejs er med i prisen til børn og unge.

Et forløb er på ca. 6 - 8 sessioner.

De første 3 sessioner er med en uges mellemrum og resten med ca 14 dages mellemrum.

Boostersession kan bestilles en måned efter endt forløb       800kr

Du er altid velkommen til en gratis forsamtale på telefonen ca 10/15 min

Priser er uden eventuel rabat.

Tanker er kun tanker

 
 
 
 
 

Åbningstider :

Mandag                  :       Lukket

Tirsdag                   : 17.30 - 19.30

Onsdag                   :     9.30-19.30

Torsdag                  : 17.30 - 19.30

Fredag                     :       Lukket 

Lørdag-Søndag   :       Lukket    

Kontakt mig


Kontakt mig gerne via mail, hvis du har nogle spørgsmål.

                                                Har du stress?


Overskrifter for tiden fra TV 2 fortæller: at ny undersøgelse viser at stress koster arbejdspladser over 16 milliarder årligt. Tal fra Sundhedsstyrelsen viser at antallet af personer med høj score på stressskalaen er steget med 8,5 procentpoint fra 2010-2021.

Stress er et alvorligt problem viser tal fra stressforeningen i Danmark. Op mod hver 4 sygemelding skyldes dårlig psykisk arbejdsmiljø. Det svarer til 35.000 danskere, som hver dag er sygemeldte pga psyko-sociale faktorer. 430.000 danskere har symptomer på alvorligt stress hver dag. Det svarer til ca 12% af befolkningen.

Hvis vi oplever at kravene er større end vores ressourcer, vil stressniveauet i kroppen stige. Problemet er, hvis vi over en længere periode, oplever at vores ressourcer ikke matcher kravene. Så har vi risiko for at udvikle langvarig stress. Mennesker som er overbeviste om, at de mangler nødvendige ressourcer for at håndtere stressede situationer - udvikler lettere stress.



I metakognitiv terapi ser man stress lidt anderledes.Det er ikke kun mængden af arbejde/ydre forhold, som gør at vi udvikler stress. Det er bekymringer/grublerier og overdreven tænkning omkring stress, samt en overfokusering på vores kropssignaler, der gør at vi får stress.

Stress bliver ofte betegnet som at vi bliver " fyldt op", at vi ikke kan klare mere. I metakognitiv terapi ser man ikke sindet som et bæger, der fyldes op, men derimod som en si. I metekognitiv terapi mener man at vores sind kan regulere sig selv, hvis  vi lader bekymringer og grublerier være.


I ro på tankerne bruger jeg metakognitiv terapi. Jeg starter  altid med at vi kigger på dine tankemønstre, overbevisninger og strategier, der kan være med til at fastholde dig i overtænkning, bekymringer og grublerier. 

Metakognitiv stress terapi består af øvelser, hvor du lærer, hvordan du ta´r kontrollen over din opmærksomhed, så du selv kan vælge, hvor meget tid du bruger på at bekymre dig i løbet af en dag.

I de efterfølgende sessioner taler vi om: hvad er stress?, vi taler videre om tanker, vi kigger på dit hjemmearbejde, hvor er der udfordringer?, hvor er der succes?? I hver session laver vi øvelser og du får hermed redskaber du efterfølgende selv kan bruge i dit eget liv, når livet udfordrer dig og bekymringer helt naturligt dukker op.

Metakognitiv terapi er en skånsom terapiform, hvor du ikke "vrænger dit indre ud" og du taler ikke om barndom eller fortid, men mere om nutid og hvad du kan gøre i dag. Og vi taler ikke så meget om indholdet af dine tanker, men mere om hvad du gør med dine tanker. Hvilke du griber fat i og hvordan du kan genvinde kontrol over dine bekymringer.

Metakognitiv terapi er en effektiv og evidens baseret terapiform.

Behandlingen giver efter få gange hurtigt effekt og et forløb løber typisk over 4 - 10 gange.


Hvor højt tror du at dit stressniveau ville være, hvis du ikke bekymrede dig om, at du er stresset??


Jeg glæder mig til at møde dig og få lov til at hjælpe dig til at få ro på tankerne.




                                                 Har du angst?


Angst er den mest udbredte psykiske sygdom i Danmark. Det vurderes at ca 400.000 danskere har angst (2015) Dobbelt så mange kvinder, som mænd får angstsygdomme.

Vi kender alle til angst i en eller anden grad. For nogle bliver den langvarrig og så intens, at de oplever en lammende fornemmelse, der hæmmer dem i, at gøre dagligdagsting. 


Angst er en naturlig følelse som vrede, jalousi, glæde og andre følelser, for nogle løber angsten løbsk og udvikler sig til en sygdom.

Der findes forskellig former for angst: panikangst, generaliseret angst, sygdomsangst, OCD, PTSD, fobier som: agorafobi, socialfobi, enkeltfobi.

Angst kan føles som en lammende fornemmelse, der går så meget ud over ens livskvalitet, at man ikke kan føre et normalt liv. 

Psykiske symptomer spænder fra let ængstelse ,anspændthed og uvirkelighedsfølelse til dødsangst og frygt for at miste forstanden.

Symptomer, tanker og adfærd kan forstærke hinanden og føre til en ond cirkel, hvor angsten vokser.


I ro på tankerne arbejder jeg efter den metakognitive terapi. 

I metakognitiv terapi mener man, at angsten udspringer af overdreven indre fokus. Det vil sige for megen tid og opmærksomhed på bekymringer, negative tanker og grublerier.

Det er naturligt at have negative tanker og grublerier, det har alle mennesker. Men når det tager overhånd, så bliver det usundt.

Jeg vil lære dig, hvordan du giver mindre opmærksomhed til dine bekymringer. Du vil få værktøjer, til at kunne rette fokus udaftil og ikke så meget indaftil som før/nu.

Du vil opleve en bedring og mærke at angsten slipper sit greb i dig.

Metakognitiv terapi er en yderst effektiv terapi, hvis  du er præget af angst.

Du vil lære ikke at tage "angst telefonen", men at lade den ringe. Du vil opleve, at du får så meget kontrol at du kan vælge om du vil tage " angst telefonen" eller ej.


Vi laver forskellige øvelser i sessionerne og du får hjemme arbejde, så du kan blive så god til det, at du oplever at have genvundet kontrollen og muligheden for at vælge noget andet end angsten. Vi vil kigge på dine tankemønstre, dine strategier og overbevisninger, som er med til at holde sig fast i angsten.


Man opnår som regel hurtig lindring ved metakognitiv terapi, for mange er 8 - 10 sessioner nok, til at komme i trivsel igen.

Du lærer ikke at være bange for angsten.


Hvordan ville det være, hvis du kunne lære, ikke at reagere, hver gang du føler angst eller du får en angst tanke??


Jeg glæder mig til at møde dig og hjælpe dig til at få styr på angsten. og ro på tankerne.



                                 

                                    Har du en depression? 

Herhjemme i Danmark får 17-18 % af danskerne en depression i livet. Det svarer til knap hver femte dansker. herhjemme ligger vi på linje med den globale kurve, og man regner med, at ca 150.000-200.000 danskere lider af en depression. Snakker vi om, hvor mange der på et tidspunkt i deres liv, kommer til at udvikle en depression, er tallet oppe på ca 500.000 i Danmark alene. Undersøgelsen peger på, at risikoen for at udvikle depression er ca dobbelt så stor hos kvinder som hos mænd.


Nogle oplever at bekymre sig om tilbagevendelsen af depressive symptomer og katastrofetanker, ifht deres evne til at klare fremtiden. Processen ifht at bekymre sig og gruble går i gang og tankerne går i ring og leder til en negativ konklusion, som ligner håbløshed, tankemønstre og overbevisninger er med til at holde fast i tankemønstrene.


Som depressiv kan du have følelse som:Ligegyldighed, tomhed,værdiløs ( selvmordstaner) svaghed, skyldfølelse.

Du vil have forskellige tanker, det meste af din vågne tid. Tankerne kører ofte i ring. Det vil påvirke hele dit liv.


Metakognitiv terapi er særdeles effektiv mod depression.


I ro på tankerne arbejder jeg udfra den metakognitive metode/teori.

Du vil få værktøjer til hvordan du retter dit fokus ud af til istedet for ind af. Du vil opleve bedring og mærke, at depressionen vil slippe sit greb i dig. Du vil lære, at du har kontrollen over din opmærksomhed. Når du opdager det, vil depressionen  aftage og du vil få overskudet tilbage.

I metakognitiv terapi taler man om at tankerne er som tanketoget, lokomotivet og vogne som er fyldt op med bekymringer, så tynget, at det ikke kan køre. Du kan stige af toget og rette din opmærksomhed ud i livet.


Vi vil i første session tale om dine tankemønstre og hvordan dine strategier og overbevisninger kan være med til at fastholde din depression. Vi laver øvelser, der kan træne din enve til at have kontrol over tankerne, på den måde at forstå, at du skifter fokus fra dit indre til dit ydre.

I hver session laver vi øvelser og du får hermed redskaber du efterfølgende selv kan bruge i dit eget liv, når livet udfordrer dig og bekymringer helt naturligt dukker op.


Metakognitiv terapi er en skånsom terapiform, hvor du ikke "vrænger dit indre ud" og du taler ikke om barndom eller fortid, men mere om nutid og hvad du kan gøre i dag. Og vi taler ikke så meget om indholdet af dine tanker, men mere om hvad du gør med dine tanker. Hvilke du griber fat i og hvordan du kan genvinde kontrol over dine bekymringer.

Vi taler om tanker og hvilke du tager ekstra fat i og hvordan du kan være med til få kontrollen, så du kan vælge om du vil fortsætte med at brkymre dig og gruble og overtænker eller om du vil ud og leve livet.


Der er håb om at komme videre og opleve at depressionen slipper sit tag i dig.


Jeg glæder mig til at møde dig og give dig de redskaber du har brug for, for at få ro på tankerne.





                                               

                                                 Børn og unge i terapi

Børn og unge med depression og angst er stigende. Mere end hver 10, barn har så store problemer med angst og bekymringer, at det er pinefuldt og at det griber forstyrrende ind i barnets dagligdag.


Jeg hjælper børn i alderen 10-18år. Og unge over 18 år. Jeg er certificeret børn og unge coach og jeg hjælper børn og unge ifht stress,angst og depression.Jeg arbejder ud fra den metakognitive metode/ terapi og jeg blander engang imellem elementer fra ACT, hvor det giver mening.


Metakognitiv terapi er udviklet af Professor Adrian Wells. Det er en nyere terapiform, som er evidensbaseret og vist sig effektiv og velegnet til behandling af stress, angst og depression.du kan læse mere om det i min side om metakognitiv terapi og metode.


Angste og depressive børn er ofte velopdragne og generer ikke andre. De er indesluttede og forsvinder ofte i mængden.

Angste og depressive børn og unge kan:

  • Stille mange spørgsmål og kræve konstant beroligelse.
  • Blive syge, når de skal præstere noget i skolen.
  • Ikke ønske at deltage i sociale aktiviteter.
  • Klynge sig til forældre uden for hjemmet.
  • Være bekymrede for, at "slemme" ting skal ske.
  • Er inaktive og initiativløse.
  • Har svært ved at sove eller falde i søvn.
  • Være pessimistiske og have let ved at komme i tanke om ting der kan gå galt i enhver situation.
  • Have ondt i hovedet eller maven.
  • undgå at gøre ting, som han/hun tidligere har gjort.
  • Overreagere på små negative ting/oplevelser.
  • Depression ifht unge ligner i høj grad voksnes symptomer, Ved lettere depressioner kan symptomer ligne vanskeligheder i puberteten. Den unge vil føle sig trist, mislykket, være irritabel, have svært ved at træffe almindelige dagligdags beslutninger.


I coachinger er det som udgangspunkt, kun barnet/den unge som deltager, uden forældrene.

Inden jeg går igang med den første session, taler jeg altid med forældrene og efterfølgende barnet/den unge om hvad deres forventninger er til coachingen og hvad de gerne vil have ud af det.

Voksne som kommer i coaching/terapi, er ofte motiveret, da de selv har valgt det og selv betaler. Mange børn er ikke nødvendigvis motiveret fra starten. og har ikke altid valgt at få coaching. En del af arbejdet ifht at skabe motivation er belønning. Der belønnes altid for indsats og ikke resultat og det har en god effekt.

Jeg gør meget ud af at skabe en rum, hvor det enkelte barn føler sig trygt, hvor vi kan skabe den tillid det kræver og motivation, for at kunne arbejde terapeutisk og kunne skabe forandring i barnet/den unges liv. Hvor barnet/ den unge føler sig mødt/hørt og set.

I mit arbejde med barnet/ den unge taler vi om tanker, følelser og bekymringer. Vi normalisere det at have tanker, følelser , kropslige fornemmelser og det at bekymre sig og gruble. Vi kigger på hvornår det kan blive et problem/er blevet et problem i barnet/ den unges liv.

Jeg hjælper barnet/den unge med at blive opmærksom på, hvad der starter deres bekymringer og grublerier. Vi laver øvelser, for at de får en oplevelse af at de har indflydelse på deres liv og de får mulighed og redskaber til at gøre noget andet end hidtil.

Hjernen er en muskel der skal trænes, man løber ikke et marathon uden træning og udholdenhed. På samme måde med metakognitiv terapi, det kræver øvelse og udholdenhed og de får hjemmearbejde for, så de kan træne derhjemme. De sidste 10 min af hver session med barnet/den unge inviteres forældrene ind og vi taler om øvelser og hjemme arbejde. Det er forældrene der skal være med til at bakke op og skabe rum, for at de bliver lavet og noget af hjemmearbejdet skal laves sammen med forældren

Børn og unge bekymrer sig og grubler om mange ting, verden er blevet mere global og informationsniveauet er blevet højt, man kan følge nyheder og opdateringer på nettet hele tiden.

Der er et større pres for at se rigtig ud, være på den rigtige måde, have de rigtige ting, få de vigtige likes, bekymringer og grublerier om præstastionsangst, klimaet, krig , skilsmisse, sygdom, økonomi familiesituation og meget andet fylder hos mange unge og kan være med til at gøre dem stressede, angste og depressive.

Forældre er en stor del af min coaching, forstået på den måde, at de bliver inviteret til et formøde uden barnet, hvor jeg forsøger at klæde dem rigtigt på ifht at hjælpe barnet/den unge. Halvvejs i forløbet har jeg en samtale med forældrene igen og vi taler om hvordan det går og om de har brug for flere redskaber.


Der er efter få gange en synlig effekt og det er muligt at få redskaber til at reducere barnet/den unges overtænkning og grubletid.



Jeg glæder mig til at møde jer og hjælpe jeres barn eller dig som ung og give de reskaber du/i har brug for, for at få ro på tankerne.



Metakognitiv terapi og metode


Metakognitiv terapi er udviklet  af Professor Adrian Wells.


Metakognitiv terapi er en nyere terapiform, som er evidensbaseret og vist sig effektiv og velegnet til behandling af stress, angst og depression.


Metakognitiv terapi er en terapiform hvor man arbejder med at få kontrol over tanker og tankemønstre, samtidig med at du oplever at reducere den tid du bruger på at bekymre og gruble.


Det er en terapiform, der arbejder ud fra, at du ikke ER dine tanker, men at du HAR tanker.


Metakognitioner betyder tanker om tanker, altså vi kigger ikke på indhold af tanker og om de er rigtige eller forkerte, vi kigger på, hvad du gør med dine tanker.


Antagelser i metakognitiv terapi er: Det er ikke tankerne og følelserne der er problemet. Det er hvordan du forholder dig til de tanker du har.


Metakognitiv terapi er en skånsom terapiform, hvor du ikke "vrænger dit indre ud" og du taler ikke om barndom eller fortid, men mere om nutid og hvad du kan gøre i dag. Og vi taler ikke så meget om indholdet af dine tanker, men mere om hvad du gør med dine tanker. Hvilke du griber fat i og hvordan du kan genvinde kontrol over dine bekymringer.


Hjernen er en muskel der skal trænes, man løber ikke et marathon uden træning og udholdenhed. På samme måde med metakognitiv terapi, det kræver øvelse. Du får hjemmearbejde for, så du kan træne derhjemme på egen hånd.


Metakognitiv terapi kan give dig de redskaber du har brug for, for at minimere den tid du bruger på at bekymre dig, gruble, overtænke og have katastrofetanker.


Du vil opleve en bedring og mærke at angsten slipper sit greb i dig.


Du vil få værktøjer til hvordan du retter dit fokus ud af til istedet for ind af. Du vil opleve bedring og mærke, at depressionen vil slippe sit greb i dig. Du vil lære, at du har kontrollen over din opmærksomhed. Når du opdager det, vil depressionen aftage og du vil få overskudet tilbage.


Metakognitiv terapi er en yderst effektiv terapi, hvis du er præget af stress, angst og depression.


Behandlingen giver efter få gange hurtigt effekt og et forløb løber typisk over 8-10 gange




unsplash